سفارش تبلیغ
صبا ویژن
وکالت
زبیر پیوسته خود را از ما به حساب مى‏داشت تا آنکه فرزند نافرخنده‏اش عبد اللّه پا به جوانى گذاشت . [نهج البلاغه]

نوشته شده توسط:   علی جعفری فرد  

سوم شعبان، میلاد خجستة امام حسین(ع) روز پاسدار، چهارم شعبان، تولد فرخنده قمر بنی هاشم ابوالفضل العباس(ع) روز جانباز و پنجم شعبان، ولادت با سعادت امام سجاد(ع) مبارکباد


 

نوشته شده توسط:   علی جعفری فرد  

شرایط ازدواج دختران برای پسران در استانهای مختلف

1-در شهر خرم آباد از استان لرستان:شرایط عبارتند از:
*داشتن باشگاه بدنسازی
*داشتن حداقل یک مقام نائب قهرمانی در مسابقات قویترین مردان ایران
*داشتن عکس یادگاری و امضا از فرامرز خود نگار و محراب فاطمی
*بازگرداندن کمک های مردمی مفقود شده در زلزله بم به مسئولان ذیربط!!!
*نکته:در صورتی که عضلات شکم شش طبقه باشند امتیاز ویژه محسوب خواهد شد!(5 امتیاز)

----------------------------------------------------------

2-شهر تبریز از استان آذربایجان شرقی.شرایط عبارتند از:
*تلفظ حرف ق
*ادای کلمات قلقلک و قوز بالای قوز بدون کوچکترین اشتباه!
*دانستن جواب مسئله 2X2 از لحاظ مختلف
*بلد بودن جک های متعدد درباره بچه های تهران
*داشتن مدال لیاقت و شجاعت از اداره فرهنگ و هنر تبریز جهت بستن بمب به کمر و منفجر کردن کامیون حامل جک های صادراتی تبریز به استان های همجوار.

----------------------------------------------------------

3-شهر زاهدان از استان سیستان و بلوچستان.شرایط عبارتند از:
*توانایی قورت دادن سه کیلو تریاک
*توانایی عبور 20 کیلو محموله مواد مخدر از جلوی مأموران مرزبانی
*داشتن مزرعه خشخاش
*آشنایی دیرینه با عبدالقمر خان قاچاقچی پاکستانی
*دارای رفت و آمد خانوادگی با جمشید هاشم پور!

----------------------------------------------------------

4-شهر رشت از استان گیلان.شرایط عبارتند از:
*داشتن رو حیه مهمان نوازی!
*داشتن روحیه مهمان نوازی!
*داشتن روحیه مهمان نوازی!
*.......

----------------------------------------------------------

5-شهر قزوین از استان قزوین.شرایط عبارتند از:
*نداشتن چشم طمع به برادر همسر!
*توانایی خم شدن و استقامت در وسط شهر قزوین!
*[...] و [...]

----------------------------------------------------------

6-شهر اصفهان از استان اصفهان.شرایط عبارتند از:
*خوردن موز به صورت دو بار در هفته!
*دست و دلباز بودن
*داشتن حداقل سه بار سابقه دعوت دوستان به شام یا نهار و یا یکبار برگزاری مهمانی فامیلی
*ننازیدن به سی و سه پل و سایر ابنیه تاریخی!
*راستگویی و صداقت!!!

----------------------------------------------------------

7-شهر های سنندج و کرمانشاه از استان های کردستان و کرمانشاه.شرایط عبارتند از:
*توانایی پوشیدن شلوار استرج و تنگ به مدت 24 ساعت
*نداشتن سیبیل
*تعهد به خاک ایران و نداشتن ادعای استقلال طلبی!
*نداشتن سابقه دعوا و قلدری
*نبریدن سر نویسنده این مطلب!!!

----------------------------------------------------------

8-شهر آبادان از استان خوزستان.شرایط عبارتند از:
*کوتاه کردن پشت مو و استفاده از عینک آفتابی فقط در صورت لزوم و زیر آفتاب!
*پوشیدن پیراهن و شلوار سفید
*نداشتن هیچ گونه ادعا نسبت به همنشینی با راکی-رامبو-جکی چان-بروسلی و بیل کلینتون
*نداشتن هیچ گونه ادعای مالکیت نسبت به برج ایفل "برج پیزا-مجسمه آزادی و برج میلاد!
*داشتن روحیه راستگویی و حقیقت طلبی(یعنی زیاد لاف نیاد)

----------------------------------------------------------

9-شهر یزد از استان یزد.شرایط عبارتند از:
*توانایی زیستن در آب و هوای خوش.
*آشنایی با اشیائی چون چمن-سبزه-قناری و سایر موجودات زنده ساکن مناطق خوش آب وهوا
*نداشتن روحیه آب زیر کاه و رندی
*ادای حرف های خ و ق بدون تشدید

----------------------------------------------------------

10-شهر تهران از استان تهران.شرایط عبارتند از:
*داشتن تنها دو دوست دختر
*آشنا نبودن با معنی و مفهوم کلمات دودره-تلکه-تیغیدن و ....
*داشتن روحیه جوانمردی
*مرد بودن!


 

نوشته شده توسط:   علی جعفری فرد  

سالروز ولادت پر نور و برکت شاه نجف، قرآن مجسم، دروازه شهر علم نبوی، اسدالله الغالب،

 امیرالمؤمنین حضرت علی ابن ابی طالب (علیه السلام)

و روز پدر  بر همه شیعیان و محبین حضرتش مبارکباد


 

نوشته شده توسط:   علی جعفری فرد  

فرارسیدن ایام سالگرد وفات حضرت محمد مصطفی(ص) و شهادت مظلومانه سبط اکبر پیامبر، امام حسن مجتبی(ع) و شهادت غریبانه هشتمین پیشوای معصوم، حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع)، بر تمامی مسلمان تسلیت باد.

وفات جانگداز و مظلومانه اشرف مخلوقات خاتم الأنبیاء محمد بن عبدالله(ص) در 28 صفر سال 11 هجری در سن 63 سالگی بوده است.رسول گرامى و اهل بیت وى، مظهر تامّ اسماى الهى و آیینه تمام نماى صفات جمال و جلال حقّ اند. آنان، پیشوایان بشر به سوى فضایل و ارزش هاى متعالى انسانى و الهى اند و آشنایى با ابعاد گوناگون شخصیت و زندگى این رهبران الهى، بهترین توشه سالکان راه حقیقت و پاکبازان طریقِ سعادت و کمال است.

زندگى پیامبر اسلام و ائمه هدا(علیهم السلام) داستان انسان هاى پاک و به کمال رسیده اى است که براى هر پوینده اى، راهى هموار و مستقیم به سوى حقیقت را نشان مى دهد، و زندگى پرفراز و نشیب و سراسر صلابت و جاودانگى آنان، مى تواند همه ابعاد و شئون مختلف حیات انسان کامل را تأمین نماید.

 این روزها ایام سالگرد وفات حضرت محمد مصطفی(ص) است که بنای ستم و بیدادی را که بر فرزند آدم می‌رفت برانداخت و نوای خوش قسط و عدل را در جهان طنین‌‌افکن‌ ساخت؛ بزرگمردی که در پیشگاه انسانیت، سرود توحید سر داد. با ظهورش پابرهنگان و آنانکه اربابان بیداد به استضعافشان کشانده‌ بودند، گوهر آزادگی و حریت را در آغوش کشیدند. او از جهان رفته است اما دیری نخواهد پایید که واپسین حجت توحید بر انسان عرضه می‌گردد تا مومنان آفاق در پرتو خورشید اسلام، شاهد غروب بتان باشند. در چهاردهمین قرن از ظهور حضرت محمد مصطفی(ص) که جهان بشری پرشور و شرتر از پیش گردیده، ندای بلند توحید که از گلوی پاک آخرین پیامبر خدا برخاست هنوز در پهنه کره‌ خاکی طنین‌انداز است و امت او در روز وفاتش پیام وحدت خویش را در مأذنه‌های رفیع و شکوهمند اسلام به گوش جهانیان می‌رسانند.

این ایام همچنین سالروز شهادت سبط اکبر پیامبر، امام حسن مجتبی(ع) در روز 28 صفر است که در روزهای طوفانی صدر اسلام همچون بازویی پرتوان در کنار پدر بزرگوارش و نیز در دوران زمامداری کوتاه خودش از کیان اسلام و مسلمین دفاع کرد ولی نیرنگ منافقان و دشمنان اسلام که لباس دوستی دین و امارت مسلمین را به دروغ بر تن کرده بودند، از کاسه زهرآگین دشمن خانگی بیرون آمد و دومین شهید امامت به جهان اسلام تقدیم شد.

همچنین در ایام غمبارِ سالگرد شهادت غریبانه و مظلومانه امام علی بن موسی الرضا(ع)، آن امام همام را اینگونه خطاب قرار می‌دهیم که ای امامِ غریب! ای قبله‌یِ آمالِ مشتاقان ِِِخوشنودی و رضا! هنگامی که نقشِ گنبدِ پر نورِ تو در پرده‌یِ چشمانمان می‌افتد، آمیزه‌ای از احساس تعالی و شکوه در قلب‌‌هایمان می‌نشیند. نقشی که محبت و دوستیِ تو را پیوسته در رگانمان به دوردست‌ترین منافذِ جسم و جان می‌رساند و حاصل این پیوند چیزی نیست جز فروزان‌تر شدن ِآتشِ عشقِ ولایتِ تو که به مثابه‌یِ میراثی پرارج در سینه‌هایمان جاوید شده ‌است.


 

نوشته شده توسط:   علی جعفری فرد  

horse8-zr ”غار میرملاس” که در کوه سرسرخین کوهدشت نخستین غاری که بر روی دیوار آن که قسمت هایی از آن نیز فرو ریخته است، رنگین نگاره هایی را یافتند. این میراث 12 هزار ساله بشر در مسیر نابودی قرار دارد. مک بورنی استاد دانشگاه کمبریج و پروفسور گیرشمن و پس از کشف غار میرملاس و همیان با مشاهده عکس ها و اسلایدهای آن چنین می گویند: 

متن کامل

 

به گزارش خبرنگار مهر در شهرستان کوهدشت، غار میرملاس که امروز جز سایبانی چیزی از آن باقی نمانده است با فاصله ای حدود 30 کیلومتر از شهر کوهدشت قرار دارد و نقاشی ها و نگاره هایی که بر دیواره های جنوبی و شمالی این غار باقی مانده است بیشتر صحنه هایی از رزم، شکار، انسان و حیوان را نشان می دهد.

 کوهدشت سرزمین سنگ نگاره های رمز آلود

در بالای کوه سرسرخین همچنین کوه همیان نیز از دیگر کوههای شهرستان کوهدشت است که در خود بخش دیگری از هنرمندی مردمان این سرزمین را جای داده است به طوریکه شاید بتوان این شهرستان را تجلیگاه هنر ایرانی و سنگ نگاره های ناب نامید.

پروفسور گیرشمن پس از کشف غار میرملاس و همیان با مشاهده عکس ها و اسلایدهای آن، چنین اظهار نظر کرده است: “کشف نقاشی ها در یک غار لرستان مطلبی حایز اهمیت است، طی تمام تجسس هایی که درباره کاوش های مربوط به غارهای میهن شما انجام یافته است اعم از آنچه اینجانب در کوههای بختیاری به عمل آورده ام و یا آنچه در بیستون و البرز و کوههای خراسان معمول داشته است همچنین آنچه به وسیله دانشمندان آمریکایی در افغانستان صورت پذیرفته در هیچ جا نقاشی هایی بر روی بدنه سنگ کوهستان دیده نشده است و از اینجا اهمیت موضوع به خوبی روشن می گردد.”

این کوه ها رمز و رازهای فراوان در خود دارند و شاهد غم ها و شادی های مردمان چند ده هزار ساله این دیار هستند. در این سرزمین مردمانی زندگی می کرده اند که آثار سرپنجه های هنرمندانه آنها بر سنگ های سخت بعد از گذشت دوازده هزار سال هنوز جلوه گر و بیان کننده اندیشه های آنها درهزاران سال پیش است.

مک بورنی استاد دانشگاه کمبریج در آن زمان در بیان اهمیت این نقوش چنین آورده است: “نقوش دوره تاریخی که شامل گروههای اسب سوار و مناظر جنگ و جدال و شکار حیوانات با تیر و کمان است و قدمت آنها به 2000 تا 1500 سال پیش از میلاد می رسد و بدین سبب که هنر اسب سواری نخستین بار به وسیله ایرانیان و مقارن با تاریخ یاد شده در این منطقه معرفی شده است، نمی توان تاریخ نقوش پیش گفته را به دوره قدیمی تری مربوط دانست. اهمیت نقوش مذکور از این جهت است که آنها نخستین تجلیات ذوق هنری مردمان غارنشین منطقه کوهدشت لرستان به شمار می رود. بعد ها هنر همین مردم به تدریج تکامل یافت و به نسل های بعد منتقل شد تا اینکه در هزاره نخست پیش از میلاد تجلی این هنر قدیمی با چنان مهارت و تکامل ویژه ای بر روی اشیای برنزی لرستان ظاهر شده است که آنها از لحاظ تکنیک و صنعت به عنوان نشانه ای از هنر فلز کاری و به نام برنز لرستان معروفیت جهانی پیدا کرده است”.

تمامی نقوش صخره های کوهدشت بر روی بلندی های متراکم و در چند کیلومتری جنوب غربی کوهدشت در یک ردیف دایره شکل قرار گرفته است. در بین نقش های یاد شده تصاویری از انسان به چشم می خورد که با یکدیگر اختلاف دارد صورت هایی نیز از اسب که بر روی آنها سوارانی به شکل انسان نقش شده اند و همچنین صورت گوزن و سگ و موجوداتی شبیه به آن دیده می شود.

اندازه صورت ها در نگاره های سنگی میرملاس بین 10 تا 30 سانتیمتر و اغلب با نقش های حیوانات به صورت نیمرخ است.

رسم کردن حیوانات به صورت نیمرخ روشی است که در دوره های گوناگون نگارگری ایران حفظ شده و حتی این روش ترسیم حیوانات تا به حال نیز متداول مانده است که سابقه نگارگری در ایران را دست کم به دوره نئولتیک حجر جدید یعنی در حدود 4500 سال پیش از میلاد می رساند.

چیزی از سنگ نگاره های میرملاس باقی نمانده است

آنچه باید به آن اشاره کرد این است که شهرستان کوهدشت علاوه بر سنگ نگاره های غار میر ملاس مامن سنگ نگاره های با قدمت بیشتری چون همیان یک و دو است که هر کدام از این سنگ نگاره ها رمز و راز فراوانی از هنر ایرانی را در خود دارند.

رشته کوه همیان از شمال تا شمال غرب دشت سر سبز و حاصلخیز شهر کوهدشت لرستان کشیده شده است و این کوه در محاصره درختان درهم فشرده بلوط قرار دارد.

سفر در میان این طبیعت زیبا و پررمز و راز هر بیننده ای را به وجد می آورد ولی آنچه که قلب هر ایرانی و لرستانی را به درد می آورد آن است که هرکس هرآنچه بر دست داشته از زغال، اشیاء تیز، افشانه و رنگ های اسپری برروی این نگاره های بی بدیل چندین هزارساله کشیده و نوشته است و تنها چیزی که نمی شود دید فقط آن نگاره های بی نظیری است که قیمتی برای آنها متصور نمی توان شد.

سنگ نگاره های بی بدیل غار میرملاس را خطوط یادگاری درهم فشرده و در جاهایی رنگ های اسپری نابود کرده اند و دیگر نقش های اولیه قابل رویت نیستند. طبیعت هم بیکار ننشسته و نور مستقیم آفتاب و شوره های آهکی از دیواره های فوقانی هم آنچه آدمیان تخریب نکرده بودند را خراب و غیرقابل رویت کرده است.

آدمی از دیدن چنین صحنه هایی متاثر می شود زیرا نقوش اینجا همگون غارهای کرکس و لاسکو در فرانسه است، ولی به طور قطع مهجوریت این میراث فرهنگی و تاریخی به مانند سنگ نگاره های غارهای کرکس و لاسکو فرانسه نخواهد بود.

 

 

 

  

 

سنگ نگاره های غارهای “کرکس” و “لاسکو” فرانسه در محفظه شیشه ای

 

 

بد نیست نگاهی به قوانین و شعار یونسکو در زمینه سنگ نگاره ها بیاندازیم شاید با مقایسه عملکرد امروز در زمینه حفظ این میراث های بشری واقعیت های موجود را روشنتر درک کنیم.

یونسکو در زمینه سنگ نگاره ها اینگونه شعار می دهد: 1- هرگز آنها را لمس یا خیس نکنید . بسیار ضربه پذیرند، 2- هرگز روی آنها اثر نگذارید و چیزی اضافه نکنید، 3- روی آنها راه نروید، 4- همان طور که هستند بگذارید بمانند، 5- فقط از آنها عکس بگیرید.

حال با مشاهده وضعیت اسفبار سنگ نگاره های میرملاس با قدمتی بیش از 12 هزار سال این سوال مطرح می شود که چرا حفاظت از این میراث گرانبها به دست فراموشی سپرده شده تا امروز جز سایبانی از این غار بی همتا چیزی باقی نماند.

به رغم اینکه سنگ نگاره های غار میرملاس شهرستان کوهدشت در ردیف نقوش غارهای کرکس و لاسکو در فرانسه است اما امروز در حالی که آنجا برای محفوظ بودن حتی از رطوبت تنفس انسان های بازدیدکننده، مقابل آنها حصار شیشه ای کشیده اند سنگ نگاره های میرملاس با اسپری، نور خورشید، باد و باران و یادگاری های مردم نا آگاه از دست می روند.

نگاره های میرملاس از کم نظیرترین نقوشی است که در ایران با رنگ خلق شده اند و نیاز به مراقبت ویژه دارند. با نصب پلاستیکهای ضخیم یا تورهای ریز می توان از دسترسی افراد ناآگاه به این آثار جلوگیری کرد و آنها را نجات داد، هزینه زیادی هم ندارد، در غیر اینصورت تا چند سال آینده دیگرهیچ اثری از آن آثار بی نظیر یافت نخواهد شد.

اینها هویت و شناسنامه این ملتند و برای ماندگاری آنها بیشتر از این باید ارزش قائل شویم، آنها از بهترین سامانه های توسعه توریسم و اکوتوریسم هستند که می توانند غبار محرومیت را از منطقه بزدایند و عظمت این ملت را به نمایش بگذارند.

به گزارش مهر، براساس نظریه کارشناسان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که آن را نیز با رنگ بر دیواره غار نوشته اند، پیشینه این سنگ نگاره ها به هزاره دهم ق .م یعنی بیش از 12 هزار سال پیش می رسد.

 

نقوش حیواناتی چون گوزن، گاو، سگ، روباه و خصوصا اسب و سوار در حال تیراندازی و شکار و موضوعات رزمی با رنگ های قرمز و سیاه بر دیواره این غار نقش بسته است.

 

                                                                             نقل از         http://lornews.wordpress.com


 

نوشته شده توسط:   علی جعفری فرد  

سه شنبه 88 دی 29  5:44 عصر
خرم آباد- خبرگزاری ایسکانیوز: توجه به آثار باستانی می تواند جهانگردان زیادی را به اینگونه مناطق بکشاند.
 
به گزارش گروه فرهنگی هنری باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران" ایسکانیوز"شنیده بودم نقاشیهای باستانی در غارهای کوهدشت پیرترین و کهن ترین آثار هنری اقوام ایرانی هستند که هنوز هم جوان مانده اند چرا که این نقوش پس از گذشت قرن ها و هزاره ها ،رنگ و حالت آنها که نمودی از کیفیت زندگی و نشانه ای از اندیشه و هنر ذاتی آنهاست همچون کتابی که با خط تصویری نوشته شده باشد مبین و روشنگر گوشه ای از تمدن زمان های دوری است که باقی مانده اند .
برایم جالب بود سفری هر چند کوتاه به آنجا داشته باشم تصمیم گرفتم و با یک راهنما در یک صبح دل انگیز بهاری راهی شهر کوهدشت شدیم .
در طول راه راهنما بیشتر گوینده بود و من شنونده،از خاطراتش با گروههای مختلف می گفت و اینکه خود از دیدن آنها سیر نمی شود و هر بار مشتاق تر از دفعه قبل محو تماشای این آثار می شود .
زمان خوبی را انتخاب کرده بودیم اردیبهشت ماه فصلی که در لرستان زیبایی های خاص خود را دارد و هیچ بیننده ای از دیدن طبیعت زیبا و سرسبز آن سیر نمی شود و تشنه تر از همیشه مشتاق گردش در طبیعت آن است .
محو تماشای درختان سبز و گلهای روییده شده و زمین های پر از کشت گندم و جو بودم که با وزش باد ملایم چگونه به این طرف و آن طرف تکان می خوردند و بیننده را به عظمت خالق یکتا می رساندند که راهنما آرام گفت :این هم شهر کوهدشت پیاده شو که خیلی کار داریم .
پیاده شدم و گذرا نگاهی به اطراف انداختم شهر قشنگی بود اما من بیشتر در فکر غارها بودم که دوباره راهنما گفت : برای رسیدن به این غارها باید راهی سخت و دشوار را طی نمود چرا که همه ی نقش ها در یک محل نیستند و قسمتی از آنها در کوه سرسرخن و بقیه در کوه همیان قرار دارند .
راه آغاز شد قسمتی از راه با ماشین های کمک دار و بقیه راه را باید پیاده پیمود از راههای پر پیچ و خم که اطراف آنها را گلهای وحشی زیبا پوشانده بود عبور می کردیم .
سرانجام به اولین غار که در دره میر ملاس در کوه سرسرخن واقع شده بود رسیدیم فاصله این دره تا شهر کوهدشت نزدیک به 30 کیلو متر بود .
این غار به مرور زمان در هم ریخته بود و اینک سایبانی بیش از آن باقی نمانده بود .
در دو طرف جنوب و شمال دره ،نقاشی هایی بر روی دیوار سایبان نقش شده بود که اینک در معرض نابودی عوامل طبیعی همچون خورشید و باران قرار گرفته بود و بدتر از همه رهگذرانی بودند که به این محل آمده بودند و موجب ازبین رفتن این آثار می شوند .
طول سایبان جنوبی غار میرملاس 35 متر است . این نقاشیها از جنوب شروع شده و به جانب شمال ادامه می یابند .بیشتر آنها صحنه هایی از شکارگاه و یا رزمگاه را مجسم می سازند . برخی نیز نقش حیوان هایی است که نمی توان برای آنها نامی گذاشت .
در بالای کوه سرسرخن دشتی نسبتا هموار و پوشیده از جنگل وجود دارد که تنها چند خانه ی روستائی و یک پاسگاه جنگلبانی در آنجاست .
راهنما گفت : در ماههای اردیبهشت و خرداد چند طایفه برای چراندن گله ها به این محل می آیند و در فصل تابستان مجددابه دشت کوهدشت مراجعت می کنند .
سرسرخن محلی ییلاقی است و ساکنان آن آب مورد نیاز خود را از چاه هایی که معمولا به عمق 2 تا 5 متر حفر شده اند تامین می کنند .
از تنها دهکده سرسرخن راهی باریک به جانب خاور کشیده شده که این راه به دره های وسیع و طولانی بین کوه سرسرخن و کوه همیان منتهی می گردد. این راه از تنگه ی پر صخره و پیچ و خم می گذرد که قسمت شرقی کوه سرسرخن به نام کوه (کیزه ) مشهور است و چون این تنگه مقابل کوه مرتفع همیان قرار دارد تنگه (دیار گاه همیان ) یا ( چالگه شله ) نامیده می شود .
در کمر کش این تنگه ، راه باریکی به سمت شمال و به جانب دامنه ی کوه و نقاشی های این محل و نیز راه باریک دیگری در جهت جنوبی تنگه ، به طرف محل دیگر نقاشی ها ، از تنگه جدا می شود .
از تنگه تا محل نقاشی ها که در سمت شمال آن قرار دارند نزدیک به 500 متر است ولی فاصله ی نقاشی های غارهای جنوبی دره ،نزدیک به 45دقیقه راهپیمایی لازم دارد.
تعداد نقاشی های شمال تنگه بیشتر از قسمت جنوبی است .
توجه به این آثار می تواند جهانگردان زیادی را راهی این منطقه نماید./

 

نوشته شده توسط:   علی جعفری فرد  

دوشنبه 88 دی 14  10:19 عصر

کوهدشت

 

وسعت          : 3904 کیلومتر مربع

 

طول شرقی  : 36 دقیقه و 47 درجه

 

عرض شمالی: 32 دقیقه و 33 درجه

 

جمعیت         : 188964 نفر

 

آب و هوا       : معتدل کوهستانی

 

مناظر طبیعی: دره شیرز، چشمه های آب گرم گرخوشاب

 

اقتصاد           : کشاورزی، صنعت و دامداری

 

رودخانه         : سیمره

 

ارتفاعات         : هنجس، چنگری، سرسورن، کژنه، گردله، سرخدم

 

اهمیت           : تاریخی (نقوش صخره ای پیش از تاریخ، آثار مفرغی، آثارمتنوع تاریخی)، کشاورزی

 

آثار تاریخی    : نقوش صخره ای (هومیان، میرملاس، دوشه)، محوطه های سرخ دم لری و لکی، پل سی پله، میل گچی خسرو آباد، قلعه کوهزاد

 

 

کوهدشت در قسمت غربی استان لرستان و در میان دشت پهناور و حاصلخیز کوهدشت و در بین کوههای چنگری، سرخ دم، گردله، سرسورن و کژنه محصور شده است. لفظ کوهدشت در بعضی کتب "کورشت" و یا "کودشت" آمده است. حمدالله مستوفی در نزهه القلوب مینویسد: "کورشت شهری بزرگ بوده، اکنون خراب است." به استناد مطالعات پژوهشگران منطقه کوهدشت از قدیمی ترین سکونتگاههای بشری است. نقاشیهای صخرهای هومیان 1 و 2 مربوط به 40000 سال پیش و نقوش صخره ای میرملاس و دوشه متعلق به دوران ما قبل تاریخ دلیل براین ادعا است. همچنین وجود سایتهای باستانشناسی مهم چون سرخ دم لری و لکی در این منطقه که به واسطه اشیا مفرغی و مطالعات باستانشناسی دارای اهمیت ویژه نزد باستانشناسان داخلی و خارجی است مزید بر این اهمیت میباشد. با این وجود  ایجاد شهر فعلی کوهدشت به دوره پهلوی (1312 ه. ش.) در پی فرمان رضا خان مبنی بر تخت قاپو کردن عشایر صورت گرفت. در صده های متاخر بیشتر به طرهان و  قوتل معروف بوده است.

 

                                                                                                 نقل از سایت میراث فرهنگی لرستان


 

نوشته شده توسط:   علی جعفری فرد  

شنبه 88 دی 5  9:59 صبح

زن جوانی در سالن فرودگاه منتظر پروازش بود. چون هنوز چند ساعت به پروازش باقی مانده بود، تصمیم گرفت برای گذراندن وقت کتابی خریداری کند. او یک بسته بیسکوئیت نیز خرید و بر روی یک صندلی نشست و در آرامش شروع به خواندن کتاب کرد.

مردی در کنارش نشسته بود و داشت روزنامه می‌خواند. وقتی که او نخستین بیسکوئیت را به دهان گذاشت، متوجه شد که مرد هم یک بیسکوئیت برداشت و خورد. او خیلی عصبانی شد ولی چیزی نگفت. پیش خود فکر کرد : بهتر است ناراحت نشوم. شاید ...

اشتباه کرده باشد.

ولی این ماجرا تکرار شد. هر بار که او یک بیسکوئیت برمی‌داشت، آن مرد هم همین کار را می‌کرد. اینکار او را حسابی عصبانی کرده بود ولی نمی‌خواست واکنشی نشان دهد. وقتی که تنها یک بیسکوئیت باقی مانده بود، پیش خود فکر کرد : حالا ببینم این مرد بی‌ادب چکار خواهد کرد؟ مرد آخرین بیسکوئیت را نصف کرد و نصفش دیگرش را خورد. این دیگه خیلی پرروئی می‌خواست! زن جوان حسابی عصبانی شده بود.

در این هنگام بلندگوی فرودگاه اعلام کرد که زمان سوار شدن به هواپیماست. آن زن کتابش را بست، چیزهایش را جمع و جور کرد و با نگاه تندی که به مرد انداخت از آنجا دور شد و به سمت دروازه اعلام شده رفت. وقتی داخل هواپیما روی صندلی‌اش نشست، دستش را داخل ساکش کرد تا عینکش را داخل ساک قرار دهد و ناگهان با کمال تعجب دید که جعبه بیسکوئیتش آنجاست، باز نشده و دست نخورده!

خیلی شرمنده شد! از خودش بدش آمد ... یادش رفته بود که بیسکوئیتی که خریده بود را داخل ساکش گذاشته بود. آن مرد بیسکوئیت‌هایش را با او تقسیم کرده بود، بدون آن که عصبانی و برآشفته شده باشد! در صورتی که خودش آن موقع که فکر می‌کرد آن مرد دارد از بیسکوئیت‌هایش می‌خورد خیلی عصبانی شده بود. و متاسفانه دیگر زمانی برای توضیح رفتارش و یا معذرت‌خواهی نبود.


 

نوشته شده توسط:   علی جعفری فرد  

شنبه 88 دی 5  9:59 صبح
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
مسجد Sanki Yedim که در نزدیکی شهر استانبول ترکیه قرار‌دارد، بدون شک یکی از عجیب‌ترین مساجد دنیاست.

به گزارش «فردا»‌، نه‌تنها بنای منحصربفرد این مسجد که تنها دیواره‌ای کوتاه در دل دشت و دو مناره بلند دارد و فاقد سقف است، بلکه اسم آن هم به معنای «فرض می‌کنم که خورده‌ام»، که ریشه تاریخی دارد، آن را جالب‌تر کرده‌است.

در کتاب معتبر و مشهور «روایت‌هایی از تاریخ عثمانی» نوشته «گرکان محمد علی» آمده‌است که یک مسجد در منطقه فاتح استانبول وجود دارد که نام آن Sanki Yedim به معنی «فرض می‌کنم که خورده‌ام»، قرار دارد. زمان ساخت این مسجد به قرن پانزدهم مربوط می‌شود. فردی به نام «خیر‌الدین افندی» بانی ساخت این مسجد، مردی مومن بود. وی هنگامی که برای خرید به بازار ‌رفت‌ و قصد خرید مواد خوراکی که به آنها علاقمند بود را داشت. پولی را که برای خرید آنها پرداخت ‌کرد، حساب کرد و به نظرش مقدار زیادی بود. پس با خود فکر کرد که آن را پس‌انداز کند و برای متقاعد کردن خودش گفت: «فرض می‌کنم که خورده‌ام» وی هرگاه که به خرید می‌رفت، همین کار را تکرار می‌کرد تا ماه‌ها و سال‌ها گذشت و پول پس‌انداز وی به اندازه‌ای رسید که توانست با آن یک مسجد کوچک بسازد.

از آنجا که وی فرد ثروتمندی نبود، مردم شهر از او چگونگی ساخت مسجد را جویا شدند و او در پاسخ گفت که هنگام خرید مواد خوراکی با خود می‌گفتم که «فرض می‌کنم که خورده‌ام». از آن زمان مردم این مسجد را Sanki Yedim نامیدند.

 

نوشته شده توسط:   علی جعفری فرد  

«‌40‌ م‍ن‍ب‍ر»‌ آی‍ی‍ن‌ وی‍ژه‌ بانوان‌ ل‍رس‍ت‍‍ان‍‍ی‌ در روز ت‍‍اس‍و‌ع‍‍ا

خبرگزاری فارس:‌ 40‌ م‍ن‍ب‍ر‌ آی‍ی‍ن‌ وی‍ژه‌ بانوان‌ ل‍رس‍ت‍‍ان‍‍ی‌ در روز ت‍‍اس‍و‌ع‍‍اس‍ت‌ ک‍ه‌ ب‍‍ا پ‍‍ا‌ی‌ ب‍ر‌ه‍ن‍ه‌ و ن‍ق‍‍اب‌ ب‍ر ص‍ورت‌ 40 ش‍م‍‍ع‌ به نیت در 40 منبر یا م‍ج‍ل‍س‌ ‌ع‍ز‌اداری ‌ام‍‍ام‌ ح‍س‍ی‍ن‌ (‌ع‌) روش‍ن‌ می‌کنند‌ ت‍‍ا ‌از ‌ای‍ن‌ طری‍ق‌ ب‍‍ا ر‌از و ن‍ی‍‍از ب‍‍ا م‍‍ع‍ب‍ود ی‍ک‍ت‍‍ا‌ی‌ خ‍ود، ن‍ی‍‍از‌ه‍‍ا و ح‍‍اج‍ت‌ خ‍ود ر‌ا ب‍ر‌آورده‌ ک‍ن‍ن‍د.

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، مردم استان لرستان در ایام محرم هر کدام به نوعی ارادت خود را به امام حسین(ع) و مقوله عاشورا به اثبات می‌رسانند، به طوری که مرد و زن پیر و جوان در مراسمی که بیشتر با همان شیوه سنتی برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.
جوانان لرستانی از همان روزهای اول محرم با برپا کردن خیمه‌های عزاداری و نصب پلاکارد در ‌جای جای این ‌اس‍ت‍‍ان‌ شیعه نشین ‌بار دیگر ح‍‍ال‌ و ‌ه‍و‌ا‌ی‌ ‌ع‍‍اش‍ور‌ای‍‍ی‌ را ب‍ه‌ ت‍ص‍وی‍ر م‍‍ی‌‌ک‍ش‍‍ان‍ن‍د.
مردم استان لرستان آئین‌های ویژه‌ای در ماه محرم و صفر دارند که از جمله آن می‌توان به حضور مردم به ویژه جوانان برای عزاداری در خ‍ی‍‍اب‍‍ان‌ه‍‍ا و ک‍وچ‍ه‌ه‍‍ا در ق‍‍ال‍ب‌ ‌ه‍یئت‌ه‍‍ا‌ی‌ س‍ی‍ن‍ه‌ زن‍‍ی‌ و زن‍ج‍ی‍رزن‍‍ی‌ اشاره کرد.
مداحان اهل بیت عصمت و طهارت در این استان در ماه محرم نقش موثری در تشکل هیئت‌های عزاداری دارند.
مداحان از سرودن نوحه‌های قدیمی با گویش لری همانند این بیت ا خدا مه اکبر شیری زبو گم کردمه، د مین دریای خی دور گرو گم کردمه، یعنی ای خدا من اکبر شیرین زبان گم کرده‌ام، در میان دریای خون آن گوهر گرانبها و کم پیدا گم کرده‌ام، اینگونه نوحه‌های محلی شیرینی خاصی به عزاداری‌های لرستان داده است.
پختن حلیم، آش و حلوای نذری، تهیه شربت و شیرینی و شیر داغ و توزیع نذورات در بین هیئت‌های عزاداری از جمله آیین‌هایی است که در ایام محرم و صفر توسط مردم این خطه از کشورمان انجام می‌دهند.
برخی از افراد خیر با قربانی کردن گاو و گوسفند و تهیه غذای نذری هیئت‌های عزاداری را به صرف شام یا نهار دعوت می‌کنند.
‌آی‍ی‍ن‌‌‌ه‍‍ا و س‍ن‍ت‌ه‍‍ا‌ی‌ م‍خ‍ت‍ل‍ف‍‍ی‌ ب‍ه‌ وی‍ژه‌ در روز ت‍‍اس‍و‌ع‍‍ا و ‌ع‍‍اش‍ور‌ا‌ی‌ ح‍س‍ی‍ن‍‍ی‌ در این استان برگزار می‌شود ک‍ه‌ چ‍‍ه‍ل‌ م‍ن‍ب‍ر و گ‍ل‌ ‌ان‍دود ک‍ردن‌ از جمله این آیین‌هاست.
‌چ‍‍ه‍ل‌ م‍ن‍ب‍ر‌ آی‍ی‍ن‌ وی‍ژه‌ بانوان‌ ل‍رس‍ت‍‍ان‍‍ی‌ در روز ت‍‍اس‍و‌ع‍‍اس‍ت‌ ک‍ه‌ ب‍‍ا پ‍‍ا‌ی‌ ب‍ر‌ه‍ن‍ه‌ و ن‍ق‍‍اب‌ ب‍ر ص‍ورت‌ 40 ش‍م‍‍ع‌ به نیت در 40 منبر یا م‍ج‍ل‍س‌ ‌ع‍ز‌اداری ‌ام‍‍ام‌ ح‍س‍ی‍ن‌ (‌ع‌ ) روش‍ن‌ می‌کنند‌ ت‍‍ا ‌از ‌ای‍ن‌ طری‍ق‌ ب‍‍ا ر‌از و ن‍ی‍‍از ب‍‍ا م‍‍ع‍ب‍ود ی‍ک‍ت‍‍ا‌ی‌ خ‍ود، ن‍ی‍‍از‌ه‍‍ا و ح‍‍اج‍ت‌ خ‍ود ر‌ا ب‍ر‌آورده‌ ک‍ن‍ن‍د.
در ‌ای‍ن‌ س‍ن‍ت‌ دی‍ن‍‍ی‌ زن‍‍ان‌ ‌از ‌اب‍ت‍د‌ا ت‍‍ا ‌ان‍ته‍‍ا‌ی‌ این ‌آی‍ی‍ن‌ با نیت‌های درونی خود مهر سکوت بر لب می‌زنند‌ و ت‍ن‍‍ه‍‍ا ب‍‍ا زمزمه و ذک‍ر ک‍ل‍م‍ه‌ ‌ال‍ل‍ه‌ و ی‍‍ا ف‍رس‍ت‍‍ادن‌ ص‍ل‍و‌ات‌ ب‍ر م‍ح‍م‍د (ص‌) و خ‍‍ان‍د‌ان‌ پ‍‍اک‍ش‌ م‍س‍ی‍ر ح‍رک‍ت‌ خ‍ود ر‌ا ‌اد‌ام‍ه‌ م‍‍ی‌‌د‌ه‍ن‍د.
همچنین در روز تاسوعای حسینی جوانان پرشور و دوستدار ائمه اطهار در لرستان به تدارک ‌آم‍‍اده‌ ک‍ردن‌ خ‍‍اک‌ وی‍ژه‌ ‌ع‍ز‌اد‌ار‌ی‌ روز ‌ع‍‍اش‍ور‌ا می‌پردازند ‌تا در این روز تمام بدن خود را به گل آغشته کنند و در ماتم سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع ) به عزاداری بپردازند.
خ‍‍اک‌ وی‍ژه‌ ‌ع‍ز‌اد‌ار‌ی‌ اباعبدالله الحسین توسط جوانان لرستانی ‌از ب‍ی‍‍اب‍‍ان‌‌‌ه‍‍ا‌ی‌ ‌اطر‌اف‌ ت‍‍ه‍ی‍ه‌ می‌شود و پ‍س‌ ‌از ‌غربال و ال‍ک‌کردن، آن را با ‌‌ع‍طر و گ‍لاب‌ معطر می‌کنند ‌و خاک آماده شده را در حوضچه‌های مخصوص با آب گرم به گل تبدیل می‌کنند و اقشار مختلف مردم پس از اقامه نماز صبح روز دهم محرم ( عاشورا) با خلوص نیت و خود را گل اندود می‌کنند.
عزاداران حسینی پس از گل مالان خود در کنار آتش‌های که به همین مناسب روشن کرده‌اند، بدن خود را خشک می‌کنند و سپس در دسته‌های سینه زنی و زنجیر زنی در خیابان‌های شهر به راه می‌افتند و با ذکر مصیبت و نوحه سرایی و سینه زنی عزاداری خود را به اوج می‌رسانند.
س‍ن‍ت‌ گ‍ل‌ ‌ان‍دود در روز ‌ع‍‍اش‍ور‌ا‌ی‌ ح‍س‍ی‍ن‍‍ی‌ ی‍ک‍‍ی‌ ‌از س‍ن‍ت‌‌‌ه‍‍ا‌ی‌ ب‍س‍ی‍‍ار ق‍دی‍م‍‍ی‌ ر‌ای‍ج‌ در م‍ی‍‍ان‌ م‍ردم‌ ل‍رس‍ت‍‍ان‌ ‌اس‍ت‌ ک‍ه‌ ن‍و‌ع‌ ‌ع‍ز‌اد‌ار‌ی‌ روز ‌ع‍‍اش‍ور‌ا‌ی‌ م‍ردم‌ ‌ای‍ن‌ خ‍طه‌ ر‌ا ‌از دی‍گ‍ر م‍ن‍‍اطق‌ ک‍ش‍ور م‍ت‍ف‍‍اوت‌ ک‍رده‌ ‌اس‍ت‌.
‌م‍ردم‌ ‌ای‍ن‌ م‍ن‍طق‍ه‌ ب‍‍ا طل‍و‌ع‌ ‌آف‍ت‍‍اب‌ دس‍ت‍ه‌ دس‍ت‍ه‌ پ‍س‌ ‌از ‌اج‍ر‌ا‌ی‌ س‍ن‍ت‌ وی‍ژه‌ گ‍ل‌ ‌ان‍دود ک‍ردن‌ ک‍ه‌ خ‍‍اص‌ ‌ع‍‍اش‍ور‌اس‍ت‌ ب‍ه‌ م‍ر‌اس‍م‌ س‍وگ‍و‌ار‌ی‌ و ‌ع‍ز‌اد‌ار‌ی‌ ح‍س‍ی‍ن‍‍ی‌ ش‍ور دی‍گ‍ر‌ی‌ م‍‍ی‌‌ب‍خ‍ش‍ن‍د.
‌ع‍ز‌اد‌ار‌ی‌ م‍ردم‌ استان لرستان به ویژه شهر خرم‌آباد در روز ‌ع‍‍اش‍ور‌ا ت‍‍ا ظ‍ه‍ر ‌اد‌ام‍ه‌ د‌ارد و م‍ردم‌ ‌ع‍ز‌اد‌ار پ‍س‌ ‌از ق‍ر‌ائ‍ت‌ زی‍‍ارت‌ ‌ع‍‍اش‍ور‌ا، ن‍م‍‍از ظ‍ه‍ر ‌ع‍‍اش‍ور‌ا ر‌ا ‌اق‍‍ام‍ه‌ م‍‍ی‌‌ک‍ن‍ن‍د.
آئین‌های عاشورایی خاصی نیز در سایر شهرهای استان با آداب و رسوم خاصی همچون تشکیل حلقه عزا در مقابل مساجد تکایا و حسینیه‌ها با ذکر حسین وای، مراسم گل‌گیران و مجالس روضه‌خوانی و تعزیه‌خوانی که از واپسین روزهای ماه ذی‌الحجه آغاز و تا پایان دهه نخست محرم ادامه می‌دهند.
مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی لرستان گفت: امروزه باید عزاداری ائمه اطهار(ع)، امامان معصوم و مراجع تقلید برای امامان معصوم(ع) الگوی ما در عزاداری قرار گیرد.
حجت‌الاسلام خادمی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه عزاداری باید به شیوه سنتی باشد، تصریح کرد: در عزاداری سنتی که مورد قبول مراجع تقلید است، عزاداران در مسجد، حسینیه، تکایا و خیمه‌ها تجمع می‌کنند و یک نفر روحانی عالم، وقایع عاشورا و اهداف قیام امام حسین(ع) را برای آنها تشریح کرده و در کنار آن عزاداران به سینه‌زنی می‌پردازند.
وی به تلاش‌های دشمنان در زمینه ایجاد انحراف در حوزه دینی اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه دشمنان همواره از جلسات مذهبی آسیب دیده‌اند، لذا درصدد هستند با ایجاد انحراف، خرافه و بدعت در این جلسات عزاداری و مذهبی، از میزان تأثیرگذاری این جلسات بکاهند و آن را یک حرکت غیر معقول جلوه دهند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان اظهار داشت: در زمینه مقابله با این توطئه دشمنان، نیاز است مرثیه‌خوانان، مداحان و روضه‌خوانان در نوحه‌ها و مراثی خود آنچه را که در کربلا به‌وقوع پیوسته برای مردم نقل کنند و گفته‌های آنها مطابق با شان و شخصیت امام حسین(ع) و اصحاب وی باشد.


 
<      1   2   3   4   5   >>   >
لیست کل یادداشت های این وبلاگ